التخطي إلى المحتوى الرئيسي

The power of BIG data | دونالد ترامب والتسويق

لو في يوم كنت قاعد بتفكر في مشروب او أكلة معينه وفجأة ظهر اعلان المنتج الي بتفكر فيه علي الشاشة فده مش سحر!
ولو مستغرب إن ازاي الـ Brand  الي انت متابع شغله وبتحبه فاهمك ازاي كدة وبيعبر عنك في كل جوانب حياتك فده برده مش سحر!
لو بيجي في دماغك إن حياتك متراقبه وفي حد تاني مهتم باهتماماتك وهوياتك اكتر من نفسك او حد بيقولك كده فديه حقيقة وبيحصل من مجرد لايك بتعمله لصورة عجبتك او كام ثانية وقفت فيهم وانت بتـ scroll down  علي الفيس بوك او حتي صورتك الشخصية في الأماكن العامة والـ Check IN  الي بتعمله وانت بتشرب قهوتك في المكان المفضل ليك
The Power Of Data


أكيد دلوقتي ظهر عندك الاحتياج انك تعرف ده بيحصل ازاي؟
تعالي نستعرض مع بعض اشهر Case حصلت في الفترة الي فاتت عن الموضوع ده عشان تعرف ازاي اهتماماتك وسلوكك الشخصي جزء من خطة هدفها انها تأثر علي قراراتك وانجزابك تجاة شيء معين

Donald J Trump
الـ Super star  الي معظم المجتمع الأمريكي كان بيكرهه وفجأة بقي كله في صفه
Donald trump  كان من ضمن الناس الي مش معترفة بأهمية الـ technology  ومدي تأثيرها وإنها ممكن تحققله النتايج الي توصله للـ White House علي بساط سحري وفي نفس الوقت الي كان كل الي حواليه مؤمنين بقوة الـ technology  هو كان معارض وبعد مفاوضات كتيرة واقتراحات اكتر قرر trump انه يتعاقد لحملته الأنتخباية مع وكالة تسويق اسمها campridge analytica
وكان في الوقت ده CA  بتقول علي نفسها إنها تقدر توصل أي شخص للي هو عاوزه عن طريق حاجه اسمها
Data – driven campaign  او Data – driven marketing  لو بتشتغل علي مستوي الـ Business
شغل الوكالة دي كله بيتلخص في انهم بيجمعوا اكبر حجم من الـ Data عن المجتمع الي هيشتغلوا عليه وبعد تحليها بشكل دقيق بيقسموا المجتمع لفئات علي حسب الإهتمامات والسلوك الداخلي لكل فرد بعد كده بيصمموا message  تناسب كل فئة وبيوصلوهالهم باسلوبهم ومن خلال كده يقدرو يغيروا في سلوكهم ويتحكموا في اتخازهم لقرارتهم
هما بيقولو كده! تعالوا نشوف عملو ايه مع Donald trump  
في البداية كدة شكلوا 3 فرق متداخلين في العمل ومنفصلين في طبيعة العمل
أول فريق كان الـ Research team  وده كان دورة انه يبحث المجتمع الأمريكي بكل جوانبه ويجمع أكبر قدر من المعلومات عنه
تاني فريق كان اسمه الـ data science team  وده كان دوره انه يستعرض الـ data  كلها ويحللها
آخر فريق كان الـ Degital marketing team  والي كان دوره التسويق من خلال مواقع التواصل الاجتماعي وجوجل والـ Internet  بشكل عام
قوة الـ campaign  دي كانت جايه من قوة الناس الي شغالين عليها, دكاترة من أكبر الجمعات العالمية في مختلف المجالات وخصوصاً مجال الإحصاء وخبراء الحملات الانتخابة الي شاركوا في أكتر الحملات علي مستوي دول العالم كله بجانب خبراء الـ digital marketing  ومصممين المحتوي
والي اشتغلوا كلهم مع بعض في جزب المجتمع الأمريكي لـ trump  وكانوا مقسمين المجتمع  3 اقسام
1 – معارضين لفكر trump  ومؤيدين للمنافس
2 – مؤيدين لـ trump
3 – الناس الي في النص مش عارفين ولسه مخدوش القرار
وبعد مدرسوهم دراسة كاملة بدأوا يحطوا استراتيجية مستهدفة لكل قسم وكل استراتيجية كانت بتشتمل علي
-          نوع الأداة المستخدمة للوصول ليهم
-          نوع المحتوي وشكله
-          نوع الـ Call to Action
تعالي بقي نستعرض مع بعض شوية أرقام تبينلنا الناس دي كانت شغاله ازاي؟
نبدأ بالـ Research team
جيش البحوث الميدانية في حملة trump  كان بيمسح 17 منطقة يوميا من استطلاع رأي للمصوتين ومتابعة تصرافتهم في نفس الوقت
وطبعا مش كل الـ data  الي بيجبوها مفيده!
طب خد الرقم ده CA قالت ان من ضمن الناس الي كانوا بيدرسوها في 1500 مواطن اسبوعياً الـ insights  او الرؤي بتاعتهم كان ليها تأثير إيجابي علي الاستراتيجيات الي استخدموها
CA عملت استطلاع رأي ل 180000 مواطن اونلاين و بالتيلفون ..... التيجنولوجيا هاااااا!
نيجي بقي للناس الي قاعدين في المكاتب بتوع تحليل البيانات, الناس دي أنشأت 20 model  مختلف من تجميعة بتشمل ملاين البيانات عشان يستخدموها لتوقع سلوك المصوتين
متستغربش ان فريق تحليل البيانات كان بيبص لنوع العربية الي بيركبها المواطن ونوع القهوه المفضله ليه وكان بيحلل سلوكه في جميع تعاملاته اليومية
ويجي بقي دور وحوش الـ digital marketing  والي الإحصائيات قالت انهم عملو أكتر من 30 نوع من الإعلانات من خلال كل الوسائل المتاحة والي مش متاحة علي الـ internet واستخدموا الـ Data وتحليلها في انهم يوصولوا الإعلان المناسب في الوقت المناسب لكل فرد من افراد المجتمع الأمريكي
يعني مثلا الناس الي مهمته بالرعاية الصحية بيظهرلهم عم ترامب انه مهتم بالمجال ده اكتر منهم والناس الي مهتمه بالـ Business  ترامب كان بالنسبالهم مفتاح النجاة من خلال مخاطبة كل واحد بطريقته
وقدروا هنا انهم يحولوا كل سلبيات ترامب لإيجابيات وفرص الناس حبيتها





وأخيراً النتائج
كانت النتيجة المقبوله للشغل ده كله هو ان ترامب بكل سلبياته وافكاره الغريبة حاليا في البيت الأبيض بيحكم اكبر دولة في العالم

لو جينا نبص علي الـ case  دي هنلاقي ان المفتاح الرئيسي في نجاح الحملة الي استمرت شهر فقط هي كلمة واحده
Data  
فلو عاوز توصل لأحسن نتائج تقدر تحققها بهدف الـ  Business او بهدف شخصي أو حتي لو عاوز تترشح لرئاسة  أهتم أوي بالموضوع ده



تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

كيفية جمع معلومات عن العملاء من خلال أدوات الفيس بوك

الفيس بوك مديك  tool  سحرية تقدر تستخدمها وتطلع منها بكمية معلومات رهيبه وتقدر تنعرف بيها علي حجات مهمة جدا في التسويق ذي -           طبيعة الـ customers  بتوعك -           تقدر تحدد الـ  target بتاعك من خلالها -           تتعرف علي اهتمامات وهوايات الشريحة المستهدفه عشان تقدر توصلهم بأنسب شكل من خلال اهتمامتهم في الحلقة دي  هشرح ازاي نوصل للأداه دي وازاي نقدر نتعامل معاها ونجيب من خلالها المعلومات الي هتفيدنا بأقل بتكلفة تساوي صفر ودقة الي حد ما كويسه Facebook Business Manager business.facebook.com وده العالم الأخر من الفيس بوك العادي الي كل الناس عرفاه بس هو مش غريب ابدا علي الناس بتوع البيزنيس والسوشال مديا ماركتينج ومينفعش يكون غريب تعالي بقي معايا هنمشي خطوه بخطوة لحد منوصل لانك قادر تستخدم الـ toll  دي بشكل يفيدك يلا بينا. لينك الحلقة لينكيد ان الصفحة الرسمية

سر نجاح إعلان EG BANK

أسرع طريقة للوصول لقلب الراجل هو معدته لكن اسرع طريقة للوصول لقلب العميل هو عقله عشان توصل فكرتك او تعلن عن منتج او تبيع صابون سايل حتي لازم تدرس العميل بتاعك كويس بهدف انك تعرف مشكلته الحقيقية او بشكل أوضح هو بيعاني من ايه ومش شرط معاناته في تعملاته في البيع والشراء بس لا مشاكله في الحياه عمتاً, وبعد متعرف مشكلته تواجهه بيها بس بالأسلوب الي هو حابب يسمعه او بالأسلوب الي بيعبر عن فكره. حابب يقوله بس مش عارف يصيغه تيجي انت تلفله مشكلته لفة هدايا وتدهاله بقي في جيبك يا معلم بيتفاعل معاك لانه شايفك فاهمه اكتر من نفسه وبتعرف توصف مشكلته الحقيقه بشكل هو نفسه مش قادر يوصله "اضربه يا أوفااا ... ده قدك ده ده عيل صغير ... هو مين ده الي صغير" الـ Agancy  الي عملت لـ EG Bank حملتة الرمضانيه الموسم ده  اشتغلت علي موضوع الـ Pain  و الـ Gain   ده في الحملة والي كلنا بقينا نستني الموقف الجديد سواء كنا حابين الفكره او لا  قدر يوصل للـ Pain  الرئيسي عند الشباب في سن معين وسط اسرتهم والمجتمع ووصله بطريقه اكتر من رائعه وكانو كمان موفقين في اختيار الشخصيات الي عملت الأعلا

كيفية عمل إعلان ممول ناجح علي فيس بوك

علشان تعمل إعلان ناجح توصل بيه للهدف بتاعك لازم تعرف تتعامل مع 3 حجات مهمين 1 - الـ target audience 2 - الـ budget 3 - الـ Content في الفيديو ده انا بشرح ازاي تعمل إعلان ناجح من A to Z لينك تقدر تعرف بيه اذا كانت الصورة للإعلان مناسبة ولا لا: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay صفحة الفيس بوك   لينكيد إن للإشتراك في القناة:  قناة اليوتيوب