أسرع طريقة للوصول لقلب الراجل هو معدته لكن اسرع طريقة للوصول لقلب العميل هو
عقله
عشان توصل فكرتك او تعلن عن منتج او تبيع صابون سايل حتي لازم تدرس العميل
بتاعك كويس بهدف انك تعرف مشكلته الحقيقية او بشكل أوضح هو بيعاني من ايه ومش شرط
معاناته في تعملاته في البيع والشراء بس لا مشاكله في الحياه عمتاً, وبعد متعرف
مشكلته تواجهه بيها بس بالأسلوب الي هو حابب يسمعه او بالأسلوب الي بيعبر عن فكره.
حابب يقوله بس مش عارف يصيغه تيجي انت تلفله
مشكلته لفة هدايا وتدهاله بقي في جيبك يا معلم
بيتفاعل معاك لانه شايفك فاهمه اكتر من نفسه وبتعرف توصف مشكلته الحقيقه
بشكل هو نفسه مش قادر يوصله
"اضربه يا
أوفااا ... ده قدك ده ده عيل صغير ... هو مين ده الي صغير"
الـ Agancy الي عملت لـ EG Bank حملتة
الرمضانيه الموسم ده اشتغلت علي موضوع الـ Pain و الـ Gain ده في الحملة والي كلنا بقينا
نستني الموقف الجديد سواء كنا حابين الفكره او لا قدر يوصل للـ Pain الرئيسي عند الشباب في سن معين وسط اسرتهم
والمجتمع ووصله بطريقه اكتر من رائعه وكانو كمان موفقين في اختيار الشخصيات الي
عملت الأعلان بشكل كبير
انا شايف ان الأعلان نجح انه يحقق 3 حجات
1 – عرف التارجيت بتاعه كويس اوي
2 - قدر يصيغ اكبر مشكله بيعاني منها الشباب في مصر مع اهاليهم بشكل يجبر
أي شاب وخصوصاً الولاد انهم يتفاعلوا مع الأعلان تفاعل ايجيابي للمؤسسه
3 - في الأخر قدر يربط المشكلة الي بيظهرها والي ملهاش أي علاقه بالمنتج الي بيقدمه
بالأنظمه الي بيعلن عنها بشكل Creative
طيب الي حصل ده كله الصراحه مش هيخليني اول مشوف الأعلان اروح رايح اقرب
فرع افتح حساب خااالص,
كل الحكايه انه بيكون عندي قناعات عن طريق تتابع المواقف والثبات علي نفس
الميسدج فبعد أي فتره زمنيه بيظهر قصادي اسم البانك علي طول بتظهر الجملة دي في
عقلي "انت
محدش بيعملك حساب احنا عملنالك بنك"
وأول متفكر انك تفتح حساب ده أول بنك عقلك هيرشحهولك وهيفضل يقولك انه ده
انسب حل ليك لانه اكتر واحد فاهم مشكلتك وبالتالي فهو اكتر واحد قادر يحلها وبتسقط
الكلام ده بقي علي جميع المشكال الي ممكن تتعرضلها في التعاملات
يعني هتلاقي نفسك بتقول اكيد لو رحت عندهم بدماغهم دي مش هلاقي ابله عفت
بتقولي اطلع الدور الرابع امضي ورقه وتعالي بكره او السيستم واقع وهكذا
بسييييييطه
شوية kaywords بقي نقدر نطلع بيهم وبمفهومهم من الفيديو ده
1 – الـ word of mouth وده معناه انك تجعل العميل بتاعك هو نفسه بقي promoter
ليك وده اعلان Eg bank عمله ونجح فيه
2 – الـ Word of mouth عند الـ experts انك تخلي كمان الي فاهمين تسويق او خبرا في
المجال ده يبدأو يحللو الأعلان ويتكلمو عنه في شرحهم لأي نظرية تسويقية ومش بعيد
تلاقي نفسك مثال في كتاب تعليمي في يوم من الأيام بيطبق عليك نظرية اتخدت من فكرتك
اساساً
3 – وده اهمهم الـ Viral Content وده جاي من viruse او عدي وهو انك تعرض محتوي ينتشر بشكل سريع علي
السوشال مديا او اوفلاين وعشان الموضوع ده كبير جدا هعمل عنه برنامج كامل مكون من
5 او 6 حلقات قريب باذن الله
أخيرا الـ Research في الـ customer behavior ودي بداية أي نتيجة كويسه وهو انك تعرف توصل
للـمشكلة او تعرف تخلقها كمان وده هيكون موضوع الفيديو الجاي ان شاء الله
لو عاوز يوصلك كل جديد اعمل سابسكريب للـ channel
ولو شايف ان المحتوي ده مفيد لغيرك اعمل شير
وربنا يديم دقات قلوبكم بكل فرحة ونجاح.
البروفايل الشخصي علي فيس بوك: https://www.facebook.com/ahmedothman95
الصفحة الرسمية: https://www.facebook.com/aboelkhedod
البروفايل الشخصي علي فيس بوك: https://www.facebook.com/ahmedothman95
الصفحة الرسمية: https://www.facebook.com/aboelkhedod
تعليقات
إرسال تعليق