التخطي إلى المحتوى الرئيسي

سر نجاح إعلان EG BANK



أسرع طريقة للوصول لقلب الراجل هو معدته لكن اسرع طريقة للوصول لقلب العميل هو عقله
عشان توصل فكرتك او تعلن عن منتج او تبيع صابون سايل حتي لازم تدرس العميل بتاعك كويس بهدف انك تعرف مشكلته الحقيقية او بشكل أوضح هو بيعاني من ايه ومش شرط معاناته في تعملاته في البيع والشراء بس لا مشاكله في الحياه عمتاً, وبعد متعرف مشكلته تواجهه بيها بس بالأسلوب الي هو حابب يسمعه او بالأسلوب الي بيعبر عن فكره. حابب يقوله بس مش عارف يصيغه تيجي انت تلفله مشكلته لفة هدايا وتدهاله بقي في جيبك يا معلم

بيتفاعل معاك لانه شايفك فاهمه اكتر من نفسه وبتعرف توصف مشكلته الحقيقه بشكل هو نفسه مش قادر يوصله
"اضربه يا أوفااا ... ده قدك ده ده عيل صغير ... هو مين ده الي صغير"

الـ Agancy  الي عملت لـ EG Bank حملتة الرمضانيه الموسم ده  اشتغلت علي موضوع الـ Pain  و الـ Gain  ده في الحملة والي كلنا بقينا نستني الموقف الجديد سواء كنا حابين الفكره او لا  قدر يوصل للـ Pain  الرئيسي عند الشباب في سن معين وسط اسرتهم والمجتمع ووصله بطريقه اكتر من رائعه وكانو كمان موفقين في اختيار الشخصيات الي عملت الأعلان بشكل كبير
انا شايف ان الأعلان نجح انه يحقق 3 حجات

1 – عرف التارجيت بتاعه كويس اوي  
2 - قدر يصيغ اكبر مشكله بيعاني منها الشباب في مصر مع اهاليهم بشكل يجبر أي شاب وخصوصاً الولاد انهم يتفاعلوا مع الأعلان تفاعل ايجيابي للمؤسسه
3 - في الأخر قدر يربط المشكلة الي بيظهرها والي ملهاش أي علاقه بالمنتج الي بيقدمه بالأنظمه الي بيعلن عنها بشكل Creative

طيب الي حصل ده كله الصراحه مش هيخليني اول مشوف الأعلان اروح رايح اقرب فرع افتح حساب خااالص,
كل الحكايه انه بيكون عندي قناعات عن طريق تتابع المواقف والثبات علي نفس الميسدج فبعد أي فتره زمنيه بيظهر قصادي اسم البانك علي طول بتظهر الجملة دي في عقلي "انت محدش بيعملك حساب احنا عملنالك بنك"

وأول متفكر انك تفتح حساب ده أول بنك عقلك هيرشحهولك وهيفضل يقولك انه ده انسب حل ليك لانه اكتر واحد فاهم مشكلتك وبالتالي فهو اكتر واحد قادر يحلها وبتسقط الكلام ده بقي علي جميع المشكال الي ممكن تتعرضلها في التعاملات
يعني هتلاقي نفسك بتقول اكيد لو رحت عندهم بدماغهم دي مش هلاقي ابله عفت بتقولي اطلع الدور الرابع امضي ورقه وتعالي بكره او السيستم واقع وهكذا
بسييييييطه

شوية kaywords  بقي نقدر نطلع بيهم وبمفهومهم من الفيديو ده

1 – الـ word of mouth  وده معناه انك تجعل العميل بتاعك هو نفسه بقي promoter  ليك وده  اعلان Eg bank  عمله ونجح فيه
2 – الـ Word of mouth عند الـ experts  انك تخلي كمان الي فاهمين تسويق او خبرا في المجال ده يبدأو يحللو الأعلان ويتكلمو عنه في شرحهم لأي نظرية تسويقية ومش بعيد تلاقي نفسك مثال في كتاب تعليمي في يوم من الأيام بيطبق عليك نظرية اتخدت من فكرتك اساساً
3 – وده اهمهم الـ Viral Content  وده جاي من viruse  او عدي وهو انك تعرض محتوي ينتشر بشكل سريع علي السوشال مديا او اوفلاين وعشان الموضوع ده كبير جدا هعمل عنه برنامج كامل مكون من 5 او 6 حلقات قريب باذن الله
أخيرا الـ Research  في الـ customer behavior  ودي بداية أي نتيجة كويسه وهو انك تعرف توصل للـمشكلة او تعرف تخلقها كمان وده هيكون موضوع الفيديو الجاي ان شاء الله  

لو عاوز يوصلك كل جديد اعمل سابسكريب للـ channel   
 ولو شايف ان المحتوي ده مفيد لغيرك اعمل شير

وربنا يديم دقات قلوبكم بكل فرحة ونجاح.
البروفايل الشخصي علي فيس بوك: https://www.facebook.com/ahmedothman95
الصفحة الرسمية: https://www.facebook.com/aboelkhedod

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

كيفية جمع معلومات عن العملاء من خلال أدوات الفيس بوك

الفيس بوك مديك  tool  سحرية تقدر تستخدمها وتطلع منها بكمية معلومات رهيبه وتقدر تنعرف بيها علي حجات مهمة جدا في التسويق ذي -           طبيعة الـ customers  بتوعك -           تقدر تحدد الـ  target بتاعك من خلالها -           تتعرف علي اهتمامات وهوايات الشريحة المستهدفه عشان تقدر توصلهم بأنسب شكل من خلال اهتمامتهم في الحلقة دي  هشرح ازاي نوصل للأداه دي وازاي نقدر نتعامل معاها ونجيب من خلالها المعلومات الي هتفيدنا بأقل بتكلفة تساوي صفر ودقة الي حد ما كويسه Facebook Business Manager business.facebook.com وده العالم الأخر من الفيس بوك العادي الي كل الناس عرفاه بس هو مش غريب ابدا علي الناس بتوع البيزنيس والسوشال مديا ماركتينج ومينفعش يكون غريب تعالي بقي معايا هنمشي خطوه بخطوة لحد منوصل لانك قادر تستخدم الـ toll  دي بشكل يفيدك يلا بينا. لينك الحلقة لينكيد ان الصفحة الرسمية

كيفية عمل إعلان ممول ناجح علي فيس بوك

علشان تعمل إعلان ناجح توصل بيه للهدف بتاعك لازم تعرف تتعامل مع 3 حجات مهمين 1 - الـ target audience 2 - الـ budget 3 - الـ Content في الفيديو ده انا بشرح ازاي تعمل إعلان ناجح من A to Z لينك تقدر تعرف بيه اذا كانت الصورة للإعلان مناسبة ولا لا: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay صفحة الفيس بوك   لينكيد إن للإشتراك في القناة:  قناة اليوتيوب