التخطي إلى المحتوى الرئيسي

كيفية عمل إعلان ممول ناجح علي فيس بوك


علشان تعمل إعلان ناجح توصل بيه للهدف بتاعك لازم تعرف تتعامل مع 3 حجات مهمين
1 - الـ target audience
2 - الـ budget
3 - الـ Content
في الفيديو ده انا بشرح ازاي تعمل إعلان ناجح من A to Z

لينك تقدر تعرف بيه اذا كانت الصورة للإعلان مناسبة ولا لا: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

صفحة الفيس بوك
 لينكيد إن
للإشتراك في القناة: قناة اليوتيوب

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

كيفية جمع معلومات عن العملاء من خلال أدوات الفيس بوك

الفيس بوك مديك  tool  سحرية تقدر تستخدمها وتطلع منها بكمية معلومات رهيبه وتقدر تنعرف بيها علي حجات مهمة جدا في التسويق ذي -           طبيعة الـ customers  بتوعك -           تقدر تحدد الـ  target بتاعك من خلالها -           تتعرف علي اهتمامات وهوايات الشريحة المستهدفه عشان تقدر توصلهم بأنسب شكل من خلال اهتمامتهم في الحلقة دي  هشرح ازاي نوصل للأداه دي وازاي نقدر نتعامل معاها ونجيب من خلالها المعلومات الي هتفيدنا بأقل بتكلفة تساوي صفر ودقة الي حد ما كويسه Facebook Business Manager business.facebook.com وده العالم الأخر من الفيس بوك العادي الي كل الناس عرفاه بس هو مش غريب ابدا علي الناس بتوع البيزنيس والسوشال مديا ماركتينج ومينفعش يكون غريب تعالي بقي معايا هنمشي خطوه بخطوة لحد منوصل لانك قادر تستخدم الـ toll  دي بشكل يفيدك يلا بينا. لينك الحلقة لينكيد ان الصفحة الرسمية

سر نجاح إعلان EG BANK

أسرع طريقة للوصول لقلب الراجل هو معدته لكن اسرع طريقة للوصول لقلب العميل هو عقله عشان توصل فكرتك او تعلن عن منتج او تبيع صابون سايل حتي لازم تدرس العميل بتاعك كويس بهدف انك تعرف مشكلته الحقيقية او بشكل أوضح هو بيعاني من ايه ومش شرط معاناته في تعملاته في البيع والشراء بس لا مشاكله في الحياه عمتاً, وبعد متعرف مشكلته تواجهه بيها بس بالأسلوب الي هو حابب يسمعه او بالأسلوب الي بيعبر عن فكره. حابب يقوله بس مش عارف يصيغه تيجي انت تلفله مشكلته لفة هدايا وتدهاله بقي في جيبك يا معلم بيتفاعل معاك لانه شايفك فاهمه اكتر من نفسه وبتعرف توصف مشكلته الحقيقه بشكل هو نفسه مش قادر يوصله "اضربه يا أوفااا ... ده قدك ده ده عيل صغير ... هو مين ده الي صغير" الـ Agancy  الي عملت لـ EG Bank حملتة الرمضانيه الموسم ده  اشتغلت علي موضوع الـ Pain  و الـ Gain   ده في الحملة والي كلنا بقينا نستني الموقف الجديد سواء كنا حابين الفكره او لا  قدر يوصل للـ Pain  الرئيسي عند الشباب في سن معين وسط اسرتهم والمجتمع ووصله بطريقه اكتر من رائعه وكانو كمان موفقين في اختيار الشخصيات الي عملت الأعلا